Hur syns ni som företag och gör ni något extra roligt 2023 för att synas lite mer?
Vi tänkte prata lite kort om olika sätt att synas på, att profilera sig och förstärka sitt varumärke. Det finns flera sätt att göra det på och det vi lyfter fram idag är merchandise.
Det mest visuella ditt företag har är logotypen. En logo eller logga ska fungera tydligt och igenkännande för ditt företags kommunikation utåt, det är symbolen som hjälper företaget att skapa en stark visuell identitet och som gör att det är lättare att bli igenkänd på marknaden, något som människor kommer ihåg och förknippar med företaget helt enkelt.
Era kunder har förtroende för er, de känner till er verksamhet och de vet att er företagskultur är bra och er varumärkesidentitet tydlig. Det är några av huvudingredienserna i att bli omtalad och synlig.
Men finns det ytterligare något ni kan göra för att ligga extra varmt om hjärtat både för era nuvarande kunder och kanske för potentiella nykunder?
Såklart, det finns alltid möjlighet att gå den där extra milen!
Att ta fram marknadsmaterial i form av merchandise är smart, roligt och användbart. Vad sägs om en isskrapa med er logotyp, ett paraply med roliga budskap, galna strumpor eller varför inte en återanvändbar kasse som kommer väl till hands när din kund står där i sin lokala butik och ska handla.
Att finnas till hands i form av vardagliga produkter i din kunds liv är verkligen någonting som skapar ett mervärde, dessutom är det alltid roligt när man som kund står i ett helt annat sammanhang och har nytta av något du har försett denne med. Det är värt att tänka ett varv och lägga lite extra krut på att låta ta fram lite användbara produkter i form av marknadsmaterial som du kan dela ut till dina kunder, ge som present eller skicka med i nykunds-signeringen.
Ni kan tro oss när vi säger att det är ibland på de mest outgrundliga vis en sak snabbt leder till nästa så att säga.
I vårt hus just nu är det vår praktikant Gustaf som förverkligar våra idéer, och ja, de kan vara någorlunda galna som ni vet men det är också det roliga i att vara ett kreativt gäng.
Gustaf träffade ni i ett inlägg nyligen och han är förpackningsdesigner med riktigt schyssta skills gällande att ta fram mockups.
Han presenterar sina förstag för oss på veckomöten och utvecklar efter vår feedback.
Merchandise är ett av många steg inom varumärkesprofilering, framförallt är det otroligt roligt tycker vi.
Så idag visar vi er två exempel på merchandise from the Mad House! 🍍