När det kommer till ditt företagande och din branding är det viktigt att ha ett vision statement och ett mission statement.
Känner du att du har koll på dessa begrepp och vad skillnaden är mellan de två?
Idag tänkte vi nysta lite i detta och reda ut dina eventuella frågetecken 🙇♀️
Vi skulle kunna säga så här, att ett vision statement är längre fram, och ett mission statement är och gäller här och nu men det ena är beroende av det andra. Idag vs vart du är på väg/önskar nå. Visionen är en skriftlig målsättning som tydligt visar ditt företags mening och syfte för intressenter, anställda, samarbetspartners och andra som har något att göra med ditt företag.
Här sätter du långsiktiga önskade resultat och mål baserade på vad det är du gör eller ska göra på vägen.
Visste du att Microsoft till exempel hade som vision statement att de (då) i framtiden skulle finnas en dator på varje skrivbord och i varje hem?
Well done minst sagt!
En företagsvision handlar alltså om vad ditt företag eller organisation hoppas på att vara och uppnå över tid. Visionen beskriver de gemensamma målet för alla inblandade i företaget.
Ett mission statement är här och nu, det är en slags uppdragsbeskrivning som förmedlar varför du finns och var du befinner dig och vad du har för värderingar här och nu. Och ditt vision statement är mer eller mindre vad du planerar/önskar att uppnå med ditt mission statement.
Båda två är avgörande för att bygga ett varumärke, ett mission statement fokuserar alltså på ditt företags syfte här och nu och ditt vision statement går ut på uppfyllandet av syftet. Nuet och framtiden med andra ord.
Om du är i startgroparna av din företagsresa och behöver hjälp med att klura ut detta så hjälper vi dig givetvis.
Hör av dig till oss eller sväng förbi på Brantingsgatan 39 i Stockholm! 🍍