Hur gör du när du tittar på strategier för marknadsföring i dina digitala kanaler som Instagram, Facebook och Linkedin?
Du kanske läser tips, hänger i flödet och testar dig fram med olika tekniker och tider för schemaläggning i plattformen du använder idag. Det är jättebra att ta inspiration och kika på hur andra gör, framförallt om du har några framgångsexempel som florerar i din egen branschbubbla.
Det kan vara lite klurigt att få spinn på hur du ska manövrera dina marknadsföringsinsatser på nätet och att bygga upp ditt varumärke i bruset. Utöver klurigt så är det tidskrävande och om du inte har tid att avsätta för att sätta dig in i marknadsföringens breda vägval kan det rentav kännas motigt även om du vet att du behöver finnas och synas där ute.
Att ha en strategi är kraftfullt, nödvändigt och ofta avgörande.
Idag släpptes årets upplaga av den stora rapporten ”Svenskarna och internet” av Internetstiftelsen. Det är alltid sjukt spännande att se hur beteenden förändras över tid och hur vi i Sverige konsumerar vårt kära internet. Vilka plattformar trendar, hur gamla är människorna som hänger ”där” och under vilka tider och varför. Rapporten är enorm och täcker stora områden, ett av ämnena är givetvis sociala medier.
Sociala medier följer sociala beteenden och sociala beteenden följer sociala medier. Det är lite som vad kom först – ägget eller hönan?
I detta fall kan vi konstatera att sociala beteenden såklart fanns innan sociala medier eller internets framfart, men vi kan också konstatera att det förändras i samspel med internet och den tid vi lever i idag.
Vi på Mad Marketing & Co deltog som alltid live under presentationen av det årliga rapport-släppet för att nu med entusiasmen likt ett barn med lördagens godis – dyka ner med läsglasögonen på och gräva i olika sätt och metoder för att tweaka strategierna som vi arbetar med löpande för våra Madvänner.
Så om du inte har koll på eller tid för hur du ska arbeta med marknadsföring och strategier på dina digitala plattformar kan du alltid kika på rapporten. Och känns det för omfattande (ja det kräver fokus, tid och tålamod) kan du kontakta oss på Mad som har stenkoll på detta och arbetar dagligen med att hjälpa våra Madvänner med deras närvaro så att de kan fokusera på sin business – det de är allra bäst på!
Vi önskar dig som alltid en strålande vecka! 🍍