Trendspaning 2023 på Mad Marketing

Conservatory archives, Ethereal dreamland och Neo Nostalgic är tre trender som spås spela en stor roll i våra liv under 2023 enligt Formex trendspaning och omvärldsanalys som presenterats i veckan. 

I en värld av oklarheter och föds en längtan om att fly, i vår del av världen kanske det inte handlar så mycket om att fly landet utan snarare att fly in i bubblan, vår egen bubbla. Verklighetsflykt är inte varaktig eftersom du möter verkligheten så fort du kliver utanför dörren, men det är där den fina kontrasten sker, brytet där filmregissören säger ”cut”. 

Resebolagens undersökning visar även att det är nostalgiska resor som gäller i år, återbesöka favoriterna med andra ord. Om du är en av de som ens vill resa vill säga, annars är hängmattan i trädgården eller sommarstugan hemma i Sverige ett föredraget alternativ för en majoritet.

Du vet den där fondväggen du var snabb att tapetsera eller måla över så fort år 2001 var nedpackat? Det kan faktiskt vara så att det är dags att avtäcka den igen, eller helt enkelt gå och köpa en färgburk naturkulör. Naturen fortsätter att vara en stor inspiration i Skandinavien och färgskalorna hänger på, det blir naturligt och avskalat. Materialtrenden är en blandning av trä, sten, glas och metall och passar finfint tillsammans med växterna i hemmet.
Grönt, hållbart och ”au naturel” är här för att stanna.

För första gången på länge börjar en ny trend ta form, det är okej att lämna både kavajen, mascaran och de tighta jeansen hemma. Man pratar om Soft Comfort – mjukt, fluffigt, naturligt och bekvämt framför den stiliga och piffiga looken. Vad sägs om att lägga en extra timme på sömn istället för en avancerad makeup och sen glida i en mjukis-klänning eller pyjamas innan du kliver ut på äventyret för dagen? Det låter inte helt fel tycker vi, dessutom ryktas det om att ölburken kliver in i vinlandet, du som sagt att du aldrig kommer att köpa vin på burk kan komma att tänka om! 

Det andas fokus på inåt istället för utåt 2023, fem punkter som Medium tar upp för året är: Lagom – just about good enough. Det japanska uttrycket Ikigai – ditt genuina syfte och anledning till att vara här. Det afrikanska Ubuntu – vikten av samhällen och gemenskap. Inspiration hämtas även från det norska levnadssättet – att vara ute mer! Att leva i harmoni med naturen reducerar stress, det vet vi sedan länge men i år spås det vara extra viktigt för att minska på stressen vi upplever i och med förändringarna i världen. Sen har vi sist, men inte minst Coorie från Skottland, vilket är ”en plats av värme och bekvämlighet, en mysig plats att spendera tid med vänner och familj”. 

Så, vad är dina tankar och vad säger du om dessa förutspådda trender under 2023?

På Mad Marketing & Co tar vi nya trenderna i åtanke redan idag, vad är en fredag på kontoret i pyjamas om inte alldeles underbar! Ps, i brist på burkvin blev det varsin kopp te! 

Trevlig helg!