I förra veckan deltog vi i Adobe Experience Makers on Tour på Operakällaren och det var minst sagt ett spännande, intressant och relevant event. Men om vi får lägga till ett fjärde ord till den summeringen kanske det blir ordet förvirrande, det är lite oklart hur vi känner inför framtidens förutspådda sätt att skapa. Du som anser att vi lever i en väldigt digital värld har helt rätt, en stor del av vardagen snurrar runt digitala plattformar, det handlar om att ta del av nyheterna, kolla vädret, läsa mejlen, dubbelkolla kalendern, scrolla i dina sociala medier och den näst intill dagliga googlingen på något du funderar över eller vill lära dig mer om. Absolut, så ser det ut idag och vi mänskliga varelser måste hänga med i utvecklingen, det är inget fel i det.
Men om vi pratar kring kreatörer då, hur ser funderingarna ut då? Vi som arbetar med baksidan,
vi som skapar materialet du läser i nyhetsbrevet, ser i foldern, läser på annonsen, drar en like på i sociala medier, delar vidare och återberättar för någon.
Vi lyssnade på 5-6 olika föreläsare under två timmar som pratade om förenklingen av den digitala framtiden för kreatörer, content-skapare, UX designers, grafiska designers, digitala trollkarlar och alla de andra titlarna du kan ha på vår sida om skärmen. Idag ligger det mycket arbete i just förarbetet när du bygger en hemsida, kikar på människors (mycket väl ditt) beteenden på internet, skapar texter som du faktiskt läser och posts du drar en like på som ovan nämnt.
Det finns en mängd processer att göra detta sedan länge och det är en annan komplicerad diskussion, men om vi pratar om själva skapandet, alla dessa program vi tragglat och lärt oss under långa skolår eller hemma på rummet av ren passion, som vi tar stolthet i att hantera och besitta expertis inom. Vi pratar om man-made, timmar där du suttit och redigerat i photoshop eller Illustrator med din kunskap och dina händer. Det ligger nämligen ett stort värde i det för oss kreatörer. Något det pratades om under eventet var effektiviseringen inom detta, generering av idéer och de programmen som ska underlätta för icke invigda att skapa supercoolt content genom att be om exakt det personen i fråga behöver – datorn kommer nämligen lösa resten.
Nu kanske du jublar och tänker – ja men äntligen! Nu kan jag skapa allting själv och slippa betala för att någon annan gör det kluriga åt mig. Ja, du har en poäng, även om du kanske behöver läsa på lite om Ai och införskaffa mindre billiga programvaror. Men vad kommer att hända med de som dagligen arbetar med att skapa dessa saker bit för bit, pixel för pixel eller bokstav för bokstav? Kommer Ai att kunna hantera till exempel ett företags tonalitet, lära känna produkten eller skapa känslan ditt företag vill förmedla? Kanske, kanske inte. Det återstår att se, för mer tid eller sparad tid till annat – det behöver vi alla. Så effektiviseringen känns välkommen för de av oss som arbetar i en stressig vardagskarusell och om vi kan få en idé eller två är ju fantastiskt de dagar torkan slår till innanför hjärnbarken.
MEN, vad händer om vi plockar bort de mänskliga händerna, de mänskliga värderingarna, den faktiskt kunskapen, känslorna och expertisen?
Vad händer om den mänskliga faktorn liksom kör av vägen och lämnar plats åt något vi faktiskt inte har så bra koll på?
Vi är väldigt nyfikna på att höra dina tankar om detta, skriv gärna och berätta vad du tänker om framtiden!